Forum Wspinaczkowe :  Forum The fastest message board... ever.
Forum o ogłoszeniach, sprawach prywatnych i o wszystkim. Świętokrzyski Klub Alpinistyczny nie odpowiada za treść wypowiedzi zamieszczanych na forum. 
Idź do wątku: <---->
Akcja: ForaWątkiNowy wątekSzukajZalogujPodgląd do wydruku
badania lonż
Wysłane przez: dr know ()
Data: 06 Jun 2016 - 12:33:16

poniżej link do badań, jakie przeprowadzili Włosi;
[wspinanie.pl]

nie ma tu szczegółów czy pogłębionej analizy, tylko filmik i wyniki w formie tabeli (powiązane z filmikiem);
nad tekstem nie ma się co pochylać - bo treści merytorycznych nie znajdziemy, za to możemy przeczytać takie potworki: Symuluje to sytuację [...] odpadnięcia wspinacza przypiętego pętlą na sztywno nad stanowiskiem.
doprawdy nie wiem co autor miał na myśli...

ponadto słowa zawarte w podsumowaniu nie bardzo odpowiadają przedstawionej rzeczywistości;

Wyniki tych testów, zobrazowane w krótkim i wstrząsającym filmie [patrz powyżej, przyp. red.], jasno pokazują, że statyczne pętle i liny zrywają się nawet przy niewielkim locie.

ni bardzo rozumiem skąd pojawia się sformułowanie "niewielki lot" - znaczy co? krótki, z małym WO? no i co to jest "statyczna pętla"?
do tego z filmu i tabeli wynika, że pętla z nylonu 15 mm nie zrywa się ani przy locie jedynkowym, ani przy dwójkowym;

za to przy okazji z testów dowiadujemy się po raz kolejny prawdy, którą od kilku lat sączę - użycie dwóch żył liny, nie powoduje radykalnego wzrostu siły uderzenia w porównaniu do użycia jednej żyły;
proszę zwrócić uwagę na wyniki:
- ciało sztywne 80 kg, lot 1-kowy, jedna żyła połówki 8,6 mm - 522 daN (pkt 7. tabeli),
- ciało sztywne 80 kg, lot 1-kowy, petla z połówki 8,6 mm (2 żyły) - 678 daN (pkt 8. tabeli);

ergo: śmiało można wspinać się na dwóch żyłach liny pojedynczej, i nie stresować się gdy przeloty wypadną zbyt blisko siebie czy nawet na tej samej wysokości;

poz_dr

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: Marcin_S ()
Data: 06 Jun 2016 - 16:50:49

Dający do myślenia test. Zwlaszcza dla mnie w pracy, kiedy czesta praktyka lonze przedluzam zazwyczaj 120cm petla na krawat smiling smiley

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: gÓral ()
Data: 06 Jun 2016 - 21:33:35

Oj IRATA

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: dr know ()
Data: 07 Jun 2016 - 15:45:26

i żeby było jasne - z testu wynika, że siła przyrasta 29,8%;

należy pamiętać, że warunki nie są identyczne dla obu sytuacji, bo jedna żyła jest łączona wyblinkami do karabinków (na obu końcach), a pętla łączona jest jednym węzłem (nie wiem jakim);
ergo: nie ma identyczności co do pochłaniania przez węzły;

w przypadku testów producenckich (dla lin certyfikowanych potrójnie) jest jeszcze bardziej optymistycznie:

1. lina Petzl (?) VOLTA 9.2 mm
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,6 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 10,5 kN;
wzrost siły o 1,9 kN, czyli o 22,1%

2. lina Beal (?) JOKER 9,1 mm UNICORE
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,2 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 9,5 kN;
wzrost siły o 1,3 kN, czyli o 15,9%

3. lina Edelrid TOPAZ PRO DRY CT 9,2 mm
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,9 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 10,2 kN;
wzrost siły o 1,3 kN, czyli o 14,6%

4. lina Edelrid SWIFT PRO DRY 8,9 mm
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,8 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 10,4 kN;
wzrost siły o 1,6 kN, czyli o 18,2%

5. lina Mammut 8.7 mm SERENITY DRY
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,1 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 9,7 kN;
wzrost siły o 1,6 kN, czyli o 19,8%

6. lina Millet ABSOLUTE TRX 9 mm
- ciało sztywne 80 kg, jedna żyła, WO tzw. "2" - IF 8,3 kN;
- ciało sztywne 80 kg, dwie żyły, WO tzw. "2" - IF 9,4 kN;
wzrost siły o 1,1 kN, czyli o 13,3%

...itd - jak ktoś ma ochotę to może sprawdzić i dopisać inne produkty;

poz_dr

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: klenio ()
Data: 07 Jun 2016 - 23:32:44

Faktycznie siły wzrastają nie jakoś bardzo radykalnie, ale jednak 30% to nie mało wcale - można to poczuć
Szkoda, że testów na I.F dla dwóch lin pojedyńczych nikt nie robi. A może robi ale ciężko znaleźć.

Bardzo ciekawe testy zaprezentował Will Gadd na swoim blogu: jedna żyła liny podwójnej, współczynnik 1,77 i ciężar o wadze 80 kg a nie 55.
Na badanych tak linach podwójnych siła uderzenia (I.F.) była wyższa niż podawana przez producenta na wielu lina pojedynczych.
Oczywiście nie można tego przyjąć za normę ale jednak o czymś to mówi.

"ergo: śmiało można wspinać się na dwóch żyłach liny pojedynczej, i nie stresować się gdy przeloty wypadną zbyt blisko siebie czy nawet na tej samej wysokości"
Ja bym był jednak bardziej ostrożny w ferowaniu śmiałością. Powiedział bym, że można prowadzić na dwóch pojedynczych żyłach, kiedy możemy przypuszczać, że lot będzie wyłapywała tylko jedna lina - druga zadziała po ewentualnym wyrwaniu przelotu.
O plecy trzeba dbać.

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: dr know ()
Data: 08 Jun 2016 - 10:05:47

>>ale jednak 30% to nie mało wcale - można to poczuć

wiadomo, 30% to prawie wóda - można poczuć;
inne procenty nie sądzę abyś odczuwał....bo ważna jest baza od której starują;

no i możesz sobie robić auto na stanie z jednej żyły (tego dotyczyły testy), a prowadzić na dwóch...

>>Szkoda, że testów na I.F dla dwóch lin pojedyńczych nikt nie robi.

zdecydowanie większa szkoda, że nie robią testów dla sytuacji odzwierciedlającej loty wspinaczkowe - badania IF przy WO "2" nie odzwierciedla standardowych sytuacji wspinaczkowych;
u linkwanego Gadda tez mozna o tym przeczytać: I’ve got a lot more questions than answers about rope stretch (elongation) with different fall loads–these fall tests are with a very harsh (1.77) fall factor. What happens with low fall-factor loads in terms of elongation and impact forces?);

>>Bardzo ciekawe testy zaprezentował Will Gadd na swoim blogu: jedna żyła liny podwójnej, współczynnik 1,77 i ciężar o wadze 80 kg a nie 55

od ponad dekady podejrzewałem, że istotnych różnic nie ma;
a od kiedy Beal wypuścił Dżokera, już byłem pewien;
cieszy, że ktoś powiedział "sprawdzam";

trochę szkoda, że tak prostych badań nie zrobiła np. Komisja Szkolenia; będzie śmiesznie, jak zrobi je np. Śniady, che che;
inna sprawa, że artykuł jest bardzo stary - szkoda, że nie przebił się do mediów branżowych;

>>Na badanych tak linach podwójnych siła uderzenia (I.F.) była wyższa niż podawana przez producenta na wielu lina pojedynczych.

trochę za daleko idące uproszczenie; w wnioskach (w linkowanym materiale) napisali to inaczej: Liny połówkowe prawdopodobnie nie oferują znacznie niższej siły uderzenia niż liny pojedyncze przy odpadnięciach z wysokim WO.

>>Oczywiście nie można tego przyjąć za normę ale jednak o czymś to mówi.

oczywiście, bo normy dotyczą:
nie przekraczania 12 kN, nie przekraczania min. liczby odpadnieć, nie przekraczania wydłużeń (dynamicznych i statycznych)...itd;

niemniej - skoro jedna lina o IF=8,23 kN jest zalecana do używania podwójnie, to dlaczego inna lina o IF=8,0 kN nie powinna być tak używana?
jest jakiś powód? jaki?
znaczek "1" w kółeczku nie jest tu żadną przeszkodą - znaczek "1" mówi, że można ją użyć jako pojedynczą;
nic nie mówi o niemożności użycia jako połówki;

>>Ja bym był jednak bardziej ostrożny w ferowaniu śmiałością.

a ja bym nie był - robię to od lat;
zamieszczone wyniki tylko mnie w tym utwierdzają;

siły w dwóch żyłach liny pojedynczej na pewno "sumują się" tak samo jak siły w dwóch linach połówkowych; nie ma żadnych powodów aby działo się inaczej;
więc jeśli ma się linę o przyzwoitej sile uderzenia (powiedzmy mniejszej/równej 8,2 kN) to voila!

>>Powiedział bym, że można prowadzić na dwóch pojedynczych żyłach, kiedy możemy przypuszczać, że lot będzie wyłapywała tylko jedna lina - druga zadziała po ewentualnym wyrwaniu przelotu.

jak lot ma wyłapywać jedna lina to może lepiej nie pierdolić się z dwoma żyłami tylko z jedną?
między innymi po to używamy dwóch żył przy wspinaniu na własnej, żeby rozkładać loty na 2 przeloty;
i nie muszą być one umieszczone na jednej wysokości; zdarza się przecie, że przy metrowym przesunięciu w pionie przelotów i wpięciu do nich po jednej żyle lot wyłapują oba; oczywiście niesymetrycznie, ale oba - pracują zatem obie żyły;

powtórzę: siły w dwóch żyłach liny pojedynczej na pewno "sumują się" tak samo jak siły w dwóch linach połówkowych;
zatem determinantą nie jest znaczek certfikatu ("1", "1/2", "dwa kółeczka"), tylko parametry liny;

>>O plecy trzeba dbać.

jasne!
inwalidzi maja inny punkt widzenia na niektóre sprawy...

z ciekawostek:
McClure użył na jednej z dróg 3 (słownie: trzech) lin pojedynczych; i specjalnie wybrał grube;

poz_dr



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-06-08 10:31 przez dr know.

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: walek ()
Data: 13 Jun 2016 - 16:32:43

Dr jak zwykle pod prądsmiling smiley
Generalnie wszystko ok, ale prosze nie mówić że 20% to mało czy też "że istotnych różnic nie ma". 1/5 to jest w hujec, nie gadamy o koszyku do zbierania grzybow tylko o swoich gnatach.

>zatem determinantą nie jest znaczek certfikatu ("1", "1/2", "dwa kółeczka"), tylko parametry liny

I tu dobra puenta.

Opcje: OdpowiedzCytuj
Re: badania lonż
Wysłane przez: dr know ()
Data: 14 Jun 2016 - 09:22:22

nie, nie pod prąd - tylko ze zdrowym rozsądkiem, a nie duchem korporacji (jak by ona nie była);

poz_dr

Opcje: OdpowiedzCytuj


Akcja: ForaWątkiSzukajZaloguj
Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.
This forum powered by Phorum.